SnowFilmFest

Powderline - freeriders website

Česká verze   English version
Lavinové batohy ABS a SnowPulse

Lavinové batohy ABS a SnowPulse

Popis a technologie dvou hlavních výrobců lavinových batohů.

Vloženo: 03.12.2010
Lavinová výbava se postupem času stále vyvíjí, ale její rozvoj není nikterak závratný. Přesto se v řádech let objevují nové zařízení či prostředky k záchraně s různou úspěšností. Cesta vedla od lavinových provázků, bójek, vyhledávačům a v současné době nejdiskutovanějšími lavinovým batohům. Jejich vývoj trval určitou dobu a první modely se začaly objevovat už v roce 1985.  





Lavinový batoh je tedy ne-obyčejný batoh, který dík nafukovacím vakům dokáže mnohonásobně zvětšit objem jezdce a díky fyzice pohybu materiálů udržet lyžaře na povrchu laviny. Tento princip funguje, jen když jste v lavině v pohybu (viz foto). Nikoliv ovšem když stojíte a jste zasypáni. V současné době máme na trhu dva hlavní hráče, kteří výše popsaný princip pojali odlišně a vyvolali tak nemalou diskuzi o správnosti daných systémů, o kterých také bude tento článek. Posuzování a hodnocení jednotlivých typů není do značné míry relevantní, protože nikdy nemůžete zopakovat dané podmínky testu. Základ je, že větší předměty zůstávají na povrchu nebo jen mírně zasypány. To do značné míry platí vždy.

Prvním hráčem na trhu s těmito batohy byl ABS, proto také začnu s přehledem a specifikací této značky. Díky času, kdy se tyto batohy objevují na trhu, se v letošní sezóně můžeme těšit na řadu vylepšení a novinek. Základem je změna konceptu celého batohu, batoh se dělí na dvě základní části: základní jednotku + obal (vlastní objem). To znamená, že si koupíte základní jednotku a na ni pomocí zipu připnete druhou část batohu o velikosti, kterou potřebujete. ABS má letos v nabídce dva druhy těchto základních jednotek oddělených velikostí, váhou a variacemi objemových částí. Výhodou je možnost koupě této druhé objemové části od jiných společností, jako např. Arva, Dynastar atd. a vytvořit si tak batoh designově a objemově odpovídající vašim potřebám.  

Princip ABS batohů je následující. Po odpálení spouště dochází k nafouknutí dvou na sobě nezávislých vzduchových vaků v oblasti zad.  Základem pro to je tlaková bomba naplněná kombinaci plynů argonu a dusíku v 60gramech, při aktivaci vzniká podtlak, který "sbírá" kyslík z okolního prostředí a tím se doplní zbývající potřebný objem pro oba vaky. Máte možnost si zakoupit tuto bombu z carbonu a tak snížit váhu cca o 50 % na 280g. Další součástí je spoušť, která je vybavena patronou. Ta po spuštění vyšle tlakovou vlnu, která díky systému membrán v hadičce upraví tlak na důlčík, který prorazí membránu na tlakové bombě. Vždy proto musíte nasazovat tlakovou bombu jako první, případné odpálení spouště naslepo způsobí potrhání membrán a následuje oprava za cca 75e. Letošní nafukovací vaky o objemu 170l  jsou tkané, jsou díky tomu odolnější a lehčí než aktuálně používaný polyuretan. Další novinkou je možnost dálkového odpálení batohu. Toto zařízení si musíte koupit zvlášť a nasadíte ho místo spouště. Díky spojení s ostatními batohy máte možnost ho odpálit kamarádovi nebo všem najednou dle předchozího navolení, dosah je cca 300m.

Druhým silným výrobcem je firma SnowPulse. Jejích batohy přišly o něco později s trochu odlišným zpracováním výše zmíněných principů. Vzduchový vak o objemu 150L se Vám po odpálení nenafukuje za zády, ale kolem ramen a hlavy. Batohy SnowPulse jsou v jednom kuse a tak si předem musíte zvolit velikost, na výběr máte 15, 30, 40L. Novinkou pro tento rok je předělaný systém zad, velikost tlakové nádoby, popruhy a systém uchycení. Nabídka je rozšířena o model o velikosti 30L Highmark, který je určen pro jezdce na skútrech. Funkce spuštění batohu je podobná, vše se děje na jednodušší bázi. Rukojeť, kterou si před sjezdem vytáhnete do pohotovosti je spojena ocelovým lankem s ventilem (viz foto), ke spuštění potřebujete sílu 6 kg u batohu ABS je to cca 8kg. Po aktivaci se začne nafukovat vak přes otvor v zipu za krkem, v tomto místě není zip spojen. Vždy proto musíte mít tento zip zkontrolovaný a sbalený tento vak podle instrukcí. Tlaková nádoba je naplněna vzduchem o tlaku 300bar, která je opatřena manometrem. Tlak se mění v závislosti na teplotě okolí. Pokud budete chtít tlakovou nádobu doplnit, musíte ji zaslat do specializované prodejny nebo si najít potápěčskou speciálku.

Uživatelé batohů obou značek se bouřlivě dohadují, který systém je výhodnější. Je to hlavně díky jejich rozdílným systémům použití. Obě značky se snaží vyhovět potřebám profesionální záchrany, z časového hlediska se to daří více ABS. Také díky tomu tento batoh vidíte u většiny záchranářů. ABS batohy vyžadují větší  znalost sytému a údržbu. SnowPulse zase vychází z jednoduchosti systému který freerider ocení. Nafouknutý SnowPulse Vám poskytuje větší ochranu hlavy, ale snižuje rozhled. Díky tomu už následná záchrana a případná práce s pípákem je stižena, ale v potřebách freeridera není tato potřeba důležitá.

Rozhodli jsme se oslovit české dovozce výše zmíněných značek a uživatelsky tyto baťohy v průběhu sezóny testovat. Po prvním měsíci  použití přineseme ke každému batohu uživatelské představení konkrétního modelu SnowPulse 15,30 a ABS Base unit  + Vario Ultralight. Koncem  sezóny zveřejníme výslednou uživatelskou recenzi.


Text: Martin Knybel
 
 
SOVA SKI SHOP

Partneři & Sponzoři

Powderline.cz - ISSN 1805-7462
Portál o ježdění ve volném terénu. Naleznete zde reportáže z výletů, tipy a triky pro vybavení, průvodce novými oblastmi apod.
Copyright © 2009 POWDERLINE | Design by Agentura MK | Valid XHTML 1.0! Valid CSS! | RSS