SnowFilmFest

Powderline - freeriders website

Česká verze   English version
Montáž vázání

Montáž vázání

Vloženo: 16.09.2009

Jako průvodce k tomuto tématu a k mnoha dalším, jsme si přizvali člověka nejpovolanějšího. Je jím Honza Sova a jeho mini shopik SOVA SKI v Bohumíně. Malý obchůdek s velkým srdcem otevřeným především pro ty, kteří mají zájem o freeski a mnoho dalšího. Nikde jinde v Česku jsem něco takového neviděl, snad jen někde v zahraničí. Obchod nabitý zbožím a hlavně informacemi o všem, co si dovedete představit v oblasti freeskiingu: lyže, lyžáky, kde zrovna sype a tisíc a jedna dalších informací. V obchodě jsou lidé, kteří se nemění a většinu zboží opravdu vyzkoušeli. Díky tomu Vám Petr nebo Honza doporučí a poradí ve věcech, na které v ostatních ski obchodech většinou nenarazíte. Nabídka je opravdu bohatá, od ABS lavinových batohů až po freeski lyže všech rozměrů a velikostí. V brzké době se objeví část jejich zboží také zde na powder line. A nyní už k samotné montáži.

mantážní body
sablona papir
stře body
označní montážních děr
vrták
vrtání
lepidlo

Montáž vázání není nikterak složitá a v určitých případech jí lze zvládnout doma. Začal bych jednodušším případem,  kdy je k vázání dodána šablona např. u značky Marker. V ilustračních fotkách je nafocena montáž vázání Marker Duke.  Ze všeho nejdříve musíme znát kategorii dané lyže (freeride, backcountry či freestyle), rozhodnout se jaký terén chceme jezdit, a co na lyžích chceme dělat a dle těchto informací si vybereme montážní bod.

Pokusím se specifikovat základní pravidla:

•    zmeřte si metrem reálný střed lyže(podle toho poznáte, jak jsou umístěny výrobcem vyznačené montážní body  pokud tedy jsou na lyži vyznačeny)

•    čím více se rozhodnete montážní bod posunout ke středu, tím bude lyže rovnoměrně vyvážená při rotacích , ale méně stabilní při předozadní rovnováze, kterou potřebujete ve freeridu.

•    lyže s reverse camberem mají montážní body posunuty více ke středu (nemusíte tolik hlídat rovnováhu a tlačit na patky, aby byly špičky nad sněhem). Je to současný trend, většina firem má buď kombinace klasického prohnutí a reverse camber nebo žádné prohnutí lyže

•    je čistě na Vašich požadavcích, co od ježdění očekáváte. Pokud Big Mountain line,  tak mužete jit -7cm od středu  nebo dávat  corcy na BC kicker, potom jděte -2 cm  , nebo něco mezi.:-).


Postup:

-    vyberu si tedy montážní bod na lyži např. : -4cm od reálného středu lyže , přiložím si botu středem na tento bod (každá lyžařská bota má vyznačený střed viz. foto ) a označim špičku a patu na lyži.
 
-    vezměte délku boty a tento  údaj zakreslete do šablony např. 325mm,
 
-    šablonu vyřízneme a nalepíme dle středu boty na vyznačený montážní bod na lyži, (šablona musí být nalepena na širokou lyži přesně doprostřed(musíte ji vycentrovat podle krajů, aby jste měli na každě straně máte stejnou vzdálenost  např. 5mm).

-    přes šablonu  vyznačíme důlčíkem díry a můžeme vrtat. Do lyží, které nemají titanovou vrstvu vrtáme průměrem 3,6 a 9mm hloubka (existuje speciální servisní vrták s dorazem), u lyží s titanem použijeme vrták o průměru 4,1 (Voelkl Katana, Nordica Blower). Pokud nemáte servisní vrták, dávejte si  pozor na hloubku viz foto.

-    pokud máme vyvrtáno, dáváme disperzní lepidlo. NE epoxidové!! (lepidlo je pouze k tomu, aby se šroubky nepovolovaly, a utěsnili před vodou).

-    přiložíme vázání a dotahujeme (můžeme použít i aku vrtačku). Konečné dotáhnutí vždy udělejte ručním šroubovákem. Pozor na přetažení šroubu, hrozí vytržení jádra lyže.
  
-    klasický postup motáže je takový , že každá značka vázaní má svou kovovou šablonu. Do této šablony nastavíme botu, uzamkneme a  nastavíme na lyži podle montážního středu, který jsme si zvolili. Na této kovové šabloně jsou otvory pro vrták, stačí jen vyvrtat a postupovat podle předešlého postupu , s lepidlem a utahováním.
 
-    po namontování vázání stačí nasadit brzdy. Problém je samozřejmě s šířkou lyže. Proto si musíte koupit brzdy zvlášť nebo natvrdo ohnout buď ve svěráku nebo opatně nahřát autogenem a poté ohnout (někdy mohou  prasknout, záleží na materiálu brzdy).

Nastavení vázání:

Vázání nám drží botu u lyže a to tak pevně, jak si nastavíme (záleží na váze a zkušenostech ridera). Vázání se dělí podle vypínacích sil DIN. Čím větší číslo tím tvrději vázko můžete nastavit (např.12,14,16,18). Vypínací sílu nikdy nenastavujeme na maximální hodnotu , např. pro vázání s DINem 14 můžeme nastavit max 12, abychom zachovali optimální fukci pružiny. Pro středně zkušeného, 70 kg težkého jezdce, nastavte DIN 10. Pokud  Vám bude lyže vypínat a vy máte pocit, že nevíte proč , dotáhněte na o jeden stupeň vyšší DIN. Spousta lidí zapomíná na nastavení předpětí  (tzn. jak moc bude patka vázání tlačit do boty a tím působit na jeho špičku). Vše je dobře vidět na fotkách (pokud je proužek vidět celý není nastaven žádný přitlak a vypínací síly nebudou odpovídat nastaveným hodnotám, vázání může vypnout předčasně).  Proužek by měl být vidět přesně do půlky stupnice.  Každý typ vázání má kontrolu předpětí na jiném místě. Nejlepší je získat info přímo u prodejce.

 
 
SOVA SKI SHOP

Partneři & Sponzoři

Powderline.cz - ISSN 1805-7462
Portál o ježdění ve volném terénu. Naleznete zde reportáže z výletů, tipy a triky pro vybavení, průvodce novými oblastmi apod.
Copyright © 2009 POWDERLINE | Design by Agentura MK | Valid XHTML 1.0! Valid CSS! | RSS