V noci 30. ledna 2010 proběhl v Janských Lázních největší skialpinistický závod v České republice Noc tuleních pásů Alpine Pro 2010. Zúčastnilo se ho rekordních 216 závodníků z Česka, Slovenska i Polska. Závod je součástí Středoevropského poháru 2010, BERGANS Českého poháru ve skialpinismu
2010 a je rovněž kvalifikačním závodem pro letošní Mistrovství světa ve skialpinismu v Andoře.
Poslední lednovou sobotu těsně po 17. hodině odstartoval starosta města Janské Lázně Václav Němec již osmý ročník největšího skialpinistického závodu, který se v České republice jezdí. Na A trať dlouhou
23,3 km s převýšením cca
1 800 m (z náměstí v Janských Lázních, na Černou horu, do Pece pod Sněžkou, na Hnědý vrch, zpět do Pece p. Sn., na Javor, sjezd do Javořího dolu a konečně přes Černou horu do Janských Lázní) se vydalo 77 závodníků, z nichž nejrychlejší Peter Svätojanský proběhl cílem v čase 2:12:18 hod. Nejrychlejší ženou na této A trati byla rovněž Slovenka Lenka Hiklová s časem 2:56:27 hod. Na kratší trať (18,1 km s převýšením
1 100 m, trať podobná, pouze z Černé hory sjížděli závodníci přímo do Javořího dolu) se vydalo 139 lyžařů a lyžařek. Nejrychlejším mužem na této B trati byl Čech Pavel Janeček s časem 1:46:27 hod, nejrychlejší ženou juniorka Simona Triznova ze Slovenska 2:01:09 hod.
Závod Noc tuleních pásů Alpine Pro 2010 je jedním ze tří závodů Středoevropského poháru, zbylé dva se pořádají v Polském Zakopanem a Mlynické dolině na slovenské straně Vysokých Tater. Je rovněž jedinou českou kvalifikací na únorové MS ve skialpinismu, které je připravováno v Andoře. Letošní Noc tuleních pásů Alpine Pro 2010 připravil pořadatel prvního ročníku tohoto podniku – SKIALP Pec pod Sněžkou.
Letošní ročník se běžel za proměnlivého počasí, při kterém husté chumelení střídala jasná obloha. Vzhledem k novému sněhu se očekávaly výsledné časy delší ve srovnání s předchozími ročníky závodu. Protože jde o noční závod, všichni účastníci musí používat rozsvícené čelovky, což dělá závod velmi obtížným, přestože nevede extrémním terénem. V povinné výbavě závodníků A trati dále nechybí přilba, lavinová lopata, stoupací železa, náhradní oblečení a dostatek tekutin. Dramatický moment během závodu nastal, když autobus s pražskou poznávací značkou zablokoval ulici asi
100 metrů před startem jen 3 minuty před startovním výstřelem.
Další informace včetně podrobných výsledků:
http://www.noctulenichpasu.cz/, http://www.horosvaz.cz/, Jiří Pleskač, ředitel závodu (gsm: 603 472 966, j.pleskac@noctulenichpasu.cz)